بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

چگونه دچار بیماری های مغزی وروانی نشویم و در صورت ابتلا آنرا به موقع درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

علت گزگز دست و پا چیست و سریع ترین درمان آن

گزگز دست‌ و پا از علائم شایعی است که می‌تواند بلند مدت و یا زودگذر باشد. در بسیاری از موارد، گزگز دست و پا نگران‌کننده‌ نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از برخی عوارض و بیماری‌ها باشد.

گزگز دست و پا

نبض ما – خسته هستید، در طول روز مدت زمان زیادی به کار مشغول بوده و شب هنگام هم دیروقت به رختخواب می روید. احساس خستگی زیاد داشته و نیاز به خواب عمیقی دارید. ممکن است بر اثر خستگی زیاد، حالت کرختی، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاهای شما ایجاد شود. احساس گزگز دست و پا می تواند در افراد جوان یا بزرگسال مشاهده شود.

در برخی موارد، این حس می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص در سن میانسالی و با توجه به این موضوع که در هنگام جوانی ، فردی فعال بوده اید. شما باید از این واقعیت آگاه باشید که این وضعیت تقریبا ممکن است در هر سنی و در اکثر افراد ایجاد شود.

گز گز یا سوزن سوزن  شدن، نوعی احساس غیر طبیعی است که می تواند در هر جایی از بدن شما اتفاق بیفتد، اما این احساسات اغلب در انگشتان دست و پاها احساس می شود.


علت گزگز دست و پا

علل احتمالی گزگز و سوزن سوزن شدن عبارتند از:

– نشستن یا ایستادن طولانی در یک موقعیت خاص

– آسیب عصب و یا  آسیب گردن که ممکن است موجب احساس گزگز یا بی حسی در هر قسمت از دست شده و آسیب  به کمرهم می تواند باعث  گزگز یا بی حسی پشت پا شود.

– فشار روی اعصاب ستون فقرات، مانند دیسک، فتق دیسک

– فشار خون بر روی اعصاب محیطی و عروق خونی بزرگ، تومور، بافت اسکار یا عفونت، عفونت زگیل یا تبخال، عدم خونرسانی مناسب در ناحیه مورد نظر و سخت شدن شریان ها، التهاب رگ

– میزان غیر طبیعی پتاسیم و یا سدیم در بدن شما

– کمبود ویتامین B12 و دیگر ویتامین ها

– استفاده از داروهای خاص

– آسیب های عصبی ناشی از سرب، الکل و یا تنباکو ، شیمی درمانی یا مواد مخدر

– رادیوتراپی

– گزش حیوانات

– بیماری دیابت

–  کم خونی  می تواند باعث نوعی گزگز و بی حسی در دست و پاها شود.

– بی خوابی، یکی از علل مهم احساس سوزن سوزن و گزگز دست و پاها بی خوابی های طولانی مدت است.

در موارد حاد و بی حسی طولانی و شدید در دست علل احتمالی دیگری وجود دارد:

  • سکته مغزی
  • آسیب عصبی
  • آسیب های ناشی از گردن یا نخاع
  • عفونت هایی مانند HIV / AIDS
  • نقص های رژیمی

خطرات گزگز دست و پا

در برخی موارد لازم است مشکل بی حسی یا گزگز دست و پا جدی گرفته شده و پیگیری لازم صورت گیرد. در صورت بروز هر گونه از علائم زیر بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

– درد در گردن، ساعد و یا انگشتان دست

– تکرر ادرار

– کمردرد یا سوزش در پاها به صورت مداوم و تشدید این حالت ها در زمان راه رفتن.

– احساس سرگیجه، اسپاسم عضلانی و یا دیگر علائم غیر معمول

– بروز ضعف و بی حالی و هنگام گزگز و سوزن شدن، قادر به انجام حرکات معمول  بدن نباشید.

– کمردرد یا سوزن شدن در یک نقطه از سر، گردن و یا آسیب به بخش پشت بدن .

– عدم توانایی  و کنترل حرکت یک دست و پا.

– عدم توانایی در کنترل مثانه یا روده

– کم شدن هشیاری، اشکال در حرف زدن، تغییر در بینایی، مشکل در راه رفتن یا ضعف در حرکات.

درمان گزگز دست و پا

پس از مراجعه به پزشک، در ابتدا سابقه کلی بیماری، معاینه  فیزیکی و بررسی عصبی صورت می گیرد. درمان مطلق برای گزگز کردن و یا بی حسی در دست و پاها وجود ندارد.

با این وجود می توان از برخی روش ها برای مدیریت وضعیت موجود استفاده کرد. همچنین درمان گزگز دست و درمان بی حسی یا سوز سوزن شدن در پاها همگی وابسته به شناسایی علت اصلی بیماری است.

یکی از شایع ترین علل آسیب عصبی در این گونه شرایط است. در برخی موارد به علت بالا رفتن سن، مشکلاتی در عروق خونی ایجاد می شود و ورزش منظم می تواند درمان مؤثری برای این شرایط ناخوشایند باشد.

با ورزش منظم، عضله قلب بهتر می تواند خون را به تمام قسمت های بدن پمپاژ کرده و در کنار ورزش کردن، استفاده از یک رژیم غذایی مطلوب هم در رفع این حالت ها موثر است.

به یاد داشته باشید که در رژیم غذایی، میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف کرده و از غذاهای بسیار تند هم خودداری کنید. در درمان گزگز دست و پا، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی  و پزشک معالج، در ابتدا علت بی حسی یا سوزش را تشخیص داده و درمان را ارائه می دهد.

ممکن است درمان بیماری گزگز دست و پا علایم را از بین برده و یا از تشدید آن جلوگیری کند. برای مثال اگر سندرم تونل کارپ یا کمردرد دارید، پزشک ممکن است تمرینات خاصی را توصیه کند.

روش های زیر در بهبود این شرایط موثر هستند:

گرما درمانی

یکی از روش های درمانی موثر برای گزگز دست و پا، گرما درمانی است. در این روش با کمپرس آب گرم در دست و پا، ماهیچه ها و اعصاب آرام می شوند.

شما می توانید یک پد حرارتی، بطری آب گرم یا یک تکه  پارچه  را در آب گرم گذاشته و استفاده کنید. البته گرما نباید بیش از حد قوی باشد زیرا  با گرمای زیاد ممکن است  پوست خود را بسوزانید.

ماساژ درمانی

ماساژ ملایم نواحی که احساس گزگز و بی حسی در آن دارید می تواند باعث تحریک اعصاب و ماهیچه ها و بهبود عملکرد کلی آنها شود. با این حال، اطمینان حاصل کنید که  روش ماساژ توسط ماساژور حرفه ای که از وضعیت شما آگاه است، انجام شود.

ورزش

این موضوع کاملا واضح است که  ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن می شود. بنابراین، ورزش یک درمان عالی برای بی حسی و گزگز دست و پا است. برخی از موثرترین تمرینات عبارتند از: تمرینات کششی، پیاده روی و شنا.

ورزش شانه
یکی از دلایل گزگز دست و پا کمبود انواع ویتامین ها است و با مصرف ویتامین ها و مکمل های ویتامین، این مشکل مرتفع می شود.

کمبود خواب، بی خوابی و اختلال در خواب هم می تواند باعث بروز چنین حالت هایی شود. بنابراین با رفع مشکل بیخوابی و بهره بردن از یک خواب کافی و منظم می توانید این مشکل را رفع کنید.

درمان گیاهی گزگز دست و پا

گیاهان می توانند به افزایش گردش خون در سراسر بدن کمک کنند و در نتیجه باعث کاهش مشکل بی حسی و گزگز دست و پا می شوند.

در درمان گزگز و بی حسی دست و پا گاهی درمان خانگی و گیاهان دارویی استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای استفاده از داروهای گیاهی بهتر است با پزشک مشورت کنید. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، راه های کنترل قند خون  توسط پزشک شما ارائه خواهد شد.

داروها

درمان دارویی گزگز دست و پا

به طور کلی می توان گفت که درمان گزگز دست و پا باید به صورت مجموعه ای از روش های خانگی و تغییر در روش زندگی باشد.

درمان قطعی برای گزگز دست و پا و مشکلات ارثی یا آسیب عصبی محیطی وجود ندارد، اما در موارد غیر ارثی روش های درمانی موثر هستند.

به عنوان مثال در صورتی که گزگز و بی حسی دست و پا بر اثر بیماری دیابت باشد، با تنظیم قند خون این مشکل بهبود می یابد.

همچنین، با مصرف ویتامین ها و مکمل های مختلف میتوان این مشکل را برطرف کرد. قبل از مصرف هر یک از داروها و یا مصرف دوزهای بالای هر ویتامین یا مکمل ، با پزشک خود مشورت کنید.

  • ۹۷/۱۲/۱۰
  • ستاره نجفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی