بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

چگونه دچار بیماری های مغزی وروانی نشویم و در صورت ابتلا آنرا به موقع درمان کنیم

  • ۰
  • ۰
سکته مغزی 

دانستن علائم سکته مغزی اولین قدم برای جلوگیری از ایجاد این اتقاف می باشد. سکته مغزی، که گاهی اوقات از آن به عنوان حمله مغزی نیز یاد می شود،

تصویر بیماری های مغز و اعصاب کودکان را جدی بگیریم


زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در مغز از بین می رود. سلول های مغزی که به گلوکز خون جهت ادامه حیات نیاز دارند، می میرند. اگر زودتر متوجه آن نشوید ممکن است سکته مغزی منجر به مرگ یا در بدترین حالت آسیب مغز به صورت دائمی شود.

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد ؟

معمولا دو نوع سکته مغزی اتفاق می افتد :

1-سکته مغزی ایسکمیک :
این نوع سکته مغزی معمولا مانند حمله قلبی است. تنها تفاوت آن این است که در رگ های مغز اتفاق می افتد. لخته های خون ممکن است در رگ های خونی مغز به وجود بیایند و با استفاده از رگ ها وارد مغز شوند. این لخته ها باعث بسته شدن جریان خون در سلول های مغزی می شوند. همچنین این نوع سکته مغزی می تواند بر اثر جمع شدن چربی در رگ های خونی به وجود بیاید. معمولا 80% سکته های مغزی از این نوع هستند.

2-سکته مغزی هموراژیک :
این نوع سکته معمولا بر اثر پارگی رگ های خونی که به مغز وصل اند به وجود می آید. نتیجه آن جریان پیدا کردن خون در بافت مغزی می گردد و باعث آسیب رسیدن به سلول های مغزی می گردد. معمول ترین دلیل این نوع سکته مغزی فشار خون بالا و آنوریسم مغزی است. آنوریسم یک ضعف در دیواره رگ های خونی است.

علائم سکته مغزی :

ضعف یا بی حسی در صورت، دست یا پا یا در یک طرف از بدن.

از دست دادن بینایی یا کاهش بینایی در یک یا هر دو چشم ها.

از دست دادن قدرت گفتار، سختی در صحبت کردن و مشکل در درک اینکه بقیه چه می گویند.

سر درد غیر منتظره بدون هیچ دلیل مشخصی.

از دست دادن تعادل در هنگام راه رفتن.


در هنگام مواجه با سکته مغزی چه باید کرد؟

سریعا با اورژانس تماس بگیرید اگر حس کردید یکی از علائم سکته مغزی را دارید. درمان سریع می تواند باعث درمان و یا حداقل شانس زنده ماندن پس از سکته مغزی را افزایش دهد.

فاکتور های ریسک قابل کنترل :

فشار خون بالا
کنترل منظم ضربان قلب
دیابت کنترل نشده
کلسترول بالا
مصرف بیش از حد الکل
چاقی

فاکتور های ریسک غیر قابل کنترل :

سن بیشتر از 65 سال
جنسیت (توجه داشته باشید که مردان بیشتر در معرض حمله سکته مغزی قرار دارند اما سکته مغزی زنان بسیار مرگبار تر و خطرناک تر است.
نژاد (سیاه پوستان آمریکایی بیشتر در معرض این خطر هستند)
سابقه خانوادگی سکته مغزی

دکتر علائم سکته مغزی در شما را مورد بررسی قرار می دهد.معمولا برخی از افراد قبل از رخ داد سکته مغزی علائم هشدار دهنده را تجربه می کنند.
معمولاً این علائم را حمله های گذار نام می دهند و بسیار کوتاه و گذرا اند. اما توجه داشته باشید در صورت مواجه با این علائم سریعا به پزشک مراجعه نمایید. برخی از افراد دچار این علائم نمی شوند یا حتی ممکن است این علائم در آن ها آن قدر خفیف باشد که حتی خود شخص متوجه آن نشود. هرگونه علائم یا فاکتور های ریسک در خود را به دکتر گزارش دهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی