بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

بیماری های مغز واعصاب

چگونه دچار بیماری های مغزی نشویم

چگونه دچار بیماری های مغزی وروانی نشویم و در صورت ابتلا آنرا به موقع درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

دانستنی های دردهای عصبی یا نوروپاتیک

نوروپاتی محیطی وضعیتی هست که در آن سیستم عصبی محیطی که اطلاعات را از مغز و طناب نخاعی به سایر قسمت‌های بدن منتقل می کند، دچار آسیب می شود. این امر می تواند منجر به ایجاد درد،

از دست دادن حواس، و ناتوانی در بازرسی ماهیچه‌ها شود. مثل هر مریضی دیگری، یک درمان جامع برای همۀ‌ی افراد مبتلا به این مریضی وجود ندارد و درمان ممکن هست با دقت به علت و شدت مریضی متفاوت باشد. با این حال، تعداد زیادی از افراد با بهره گیری از درمان‌های خانگی تسکین پیدا می کنند.

در این نوشتار درمورد درد عصبی و ۲۴ درمان خانگی درد نوروپاتیک یا عصبی در پاها و دست ها به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

نگاهی به نوروپاتی ـ علائم و علت‌ها

نوروپاتی محیطی معمولا منجر به بی‌حسی و درد در پاها و دست‌ها می شود. آدم‌ها اغلب درد نوروپاتیک محیطی را سوزاننده یا مور مور شدن توصیف می کنند، و بی‌حسی آن را با زمانی مقایسه میکنند که دستکش های نازک پویده باشند.

آسیب عصبی علت اصلی نوروپاتی محیطی هست و ممکن هست نتیجه‌ی مشکلاتی مثل ضربه، عفونت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، و مشکلات متابولیک باشد. یکی از محبوب‌ترین محرک‌های این مریضی دیابت هست.

در تعداد زیادی از موقعیت‌ها، علائم نوروپاتی محیطی می تواند با گذر زمان بهبود پیدا کند ـ به ویژه اگر بر اثر یک مریضی اساس‌ای قابل درمان ایجاد شده باشد.

در این نوشتار، می خواهیم دانشی پایه از نوروپاتی را همراه با درمان‌های خانگی ساده و بی‌خطر آن در اختیار خوانندگان قرار دهیم. ابتدا نگاهی می‌اندازیم به علت‌های ایجاد این مریضی.

۱. علت‌های ایجاد درد عصبی یا درد نوروپاتیک

عوامل خطر زیادی میتوانند باعث ابتلای یک فرد به مریضی نوروپاتی شوند. تعیین دلایل نوروپاتی محیطی همه ی وقت کار آسانی نیست، زیرا عوامل بی‌شماری میتوانند منجر به ایجاد آن شوند. محرک‌های آن شامل موارد زیر هست:

الف» قرار گرفتن در معرض سموم:

این مورد میتواند شامل تعدادی از مواد سمی مثل داروهای خاص و فلزات سنگین باشد ـ به ویژه داروهای درمان سرطان «شیمی‌درمانی»

ب» تومورها:

رشد تومورها ممکن هست به صورت مستقیم بر اعصاب تاثیر بگذارد، یا تومورها ممکن هست بر اعصاب اطراف‌شان فشار وارد کنند. هم تومورهای سرطانی «بدخیم» و هم تومورهای غیرسرطانی «خوش‌خیم» می توانند در نوروپاتی محیطی نقش داشته باشند.

پ» اختلالات ژنتیکی:‌

از جمله پلی نوروپاتی آمیلوئید و مریضی شارکو-ماری-توث.

ت» مریضی‌های دیگر:

مریضی‌های کبدی، مریضی‌های کلیه، و غده‌ی تیروئید کم‌کار می توانند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی شوند.

ث» مریضی‌های خودایمنی:‌

از جمله لوپوس، آرتریت روماتوئید، و نشانگان گیلن باره .

ج» عفونت‌ها:

بعضی عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی می توانند منجر به ایجاد این مریضی شوند، از جمله هپاتیت سی، اپشتین بار ویروس، زونا «ویروس واریسلا زوستر»، مریضی لایم، و اچ‌آی‌وی/ ایدز.

چ» اعتیاد به الکل:

تعداد زیادی از افراد الکلی به نوروپاتی محیطی مبتلا می شوند زیرا برنامه‌ی خوراکی افتضاح و ناسالمی دارند، که منجر به کمبود شدید بعضی ویتامین‌ها می شود.

ح» کمبود ویتامین‌ها:

ویتامین ب، ب۱، ب۶ و ب۱۲ برای سلامت اعصاب اهمیت ویژه‌ای دارند. ویتامین ای و نیاسین هم برای سلامت اعصاب ضروری میباشند.

خ» دیابت:

وقتی بعضی از اعصاب آسیب می بینند، اغلب به دلیل دیابت ایجاد شده هست. حداقل نیمی از بیماران دیابتی به نوروپاتی هم مبتلا میشوند.

د» آسیب یا فشار بر اعصاب:

ضربه، مثل آسیب‌های ورزشی، افتادن، یا تصادفات موتور سیکلت، میتوانند باعث قطع شدن یا آسیب اعصاب محیطی شوند. اعصاب ممکن هست هنگام بهره گیری از عصای زیر بغل، کار کردن طولانی‌مدت در وضعیتی غیرطبیعی، یا با انجام حرکات مکرر ـ مثل تایپ کردن ـ تحت فشار قرار بگیرند.

چگونه به صورت طبیعی و بدون قرص و جراحی به درد عصبی دیابت و نوروپاتی محیطی پایان دهیم؟ راه چاره‌ی نوروپاتی یک برنامه‌ی درمانی ۶ مرحله‌ای فوق العاده برای پایان دادن به درد و ترمیم اعصاب آسیب‌دیده هست. کاملا تضمین شده!

۲. علائم ایجاد درد عصبی یا درد نوروپاتیک

سیستم عصبی به دو بخش برگ تقسیم میشود. سیستم عصبی مرکزی شامل طناب نخاعی و مغز هست.

تمام اعصاب دیگر بدن به سیستم عصبی محیطی تعلق دارند. نوروپاتی محیطی می تواند بر اعصاب اثر بگذارد، از جمله:عصب خودمختار عملکردهای خودکاری مثل فشار خون، عملکرد مثانه، گوارش، و ضربان قلب را بازرسی می کند

اعصاب حرکتی حرکت ماهیچه‌ها را بازرسی میکنند

اعصاب حسی به ما کمک می کنند حس کنیم؛ برای مثال گرما یا لمس را حس کنیم.

نورپاتی محیطی معمولا ممکن هست از طولانی‌ترین اعصاب شروع شود ـ انگشتان پا. علائم مختص ان با دقت به نوع اعصاب درگیر متفاوت هست. علائم و نشانه‌های آن شامل موارد زیر هست:

احساس کرختی و مور مور شدن به مرور در کف دست‌ها و کف پاها، که میتواند به بازوها و پاها منتقل شود.

اگر اعصاب حرکتی تحت تاثیر قرار گرفته باشند، بیماران دچار فلج یا ضعف ماهیچه‌ها می شوند.

درد سوزاننده
درد سوزن‌مثل شبیه الکتریسیته
حساسیت قوی به لمس، حتی لمس خفیف
عدم هماهنگی

مشکلات مثانه یا روده در صورتی که سیستم خودمختار درگیر شده باشد

درمان‌های خانگی برای درد عصبی یا درد نوروپاتیک : تمرین‌های ساده و مواد طبیعی

اگرچه تعداد زیادی از نوروپاتی‌ها بی علت شناخته شده‌اند، اغلب با مشکلات دیگری در رابطه هست؛

برای مثال، سوءتغذیه، نشانگان مجرای مچ دست، مشکلات عصب شناختی، اختلالات خودایمنی، سموم، زونا، ایدز، و دیابت. شیمی‌درمانی و داروهای استاتین، میتوانند منجر به نوروپاتی شوند. بنابراین، امروز چند سبک زندگی سالم و درمان خانگی را برای نوروپاتی محیطی و سایر نوروپاتی‌ها معرفی می کنیم.

۱. سطح قند خون‌تان را چک کنید

نخستین مورد از درمان‌های خانگی نوروپاتی که می خواهم به شما گوشزد کنم آن هست که سطح قند «گلوکز» خون‌تان را چک کنید.اگر دیابت دارید، برای بهبود نوروپاتی باید بر سطح قند خون‌تان نظارت و آن را نظارت کنید.

اینکار به شدت حائز اهمیت هست و به همین علت در صدر لیست درمان‌های خانگی نوروپاتی قرار گرفته هست.

۲. وعده‌های سالم بخورید:

دنبال کردن یک رژیم سالم برای تضمین دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن ضروری هست.

یادتان باشد محصولات لبنی و گوشت‌های کم‌چرب بیش‌تری را به رژیم هرروز‌تان اضافه کنید و سبزیجات، میوه‌ها، و غلات کامل فراوانی را به صورت منظم مصرف کنید تا خطر و اثرات نوروپاتی را کاهش دهید. این یکی از برترین درمان‌های خانگی نوروپاتی هست که نباید از آن غافل شد!

۳. ترک سیگار

سیگار کشیدن میتواند بر گردش خون تاثیر بگذارد، و خطر مشکلات سلامتی پا و دیگر مسائل مربوط به نوروپاتی را افزایش دهد. بنابراین، اگر افراد مبتلا به نوروپاتی می خواهند سالم زندگی کنند باید سیگار را ترک کنند.

۴. ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ تحت عنوان پیروکسیدین شناخته میشود که به کاهش دردهای نوروپاتیک مفصل ران، و مور مور شدن و کرختی عصب سیاتیک کمک میکند؛

هم‌چنین به ترمیم آسیب عصب سیاتیک کمک می کند که ساخت گلبول‌های قرمز، سنتز پروتئین، و افزایش ساخت سروتونین و دوپامین ـ انتقا‌ل‌دهنده‌های عصبی که از سیستم عصبی مرکزی حمایت می کنند ـ را تقویت میکند.

خوراکی‌های غنی از ب۶ شامل این موارد هست: موز، نخود، کره‌ی بادام زمینی، آب گوجه‌فرنگی، اسفناج، دانه‌های سویا، تخمه‌ی آفتابگردان، گردو، ماکیان و سبوس گندم هست.

۵. ویتامین ب۹

ویتامین ب۹ یا اسید فولیک میتواند ساخت گلبول‌های قرمز خون را افزایش دهد، به تکثیر سلول‌ها کمک کند، از سنتز دی‌ان‌ای پشتیبانی کند، و درد عصب سیاتیک را در کمر و دست‌ها و پاها کاهش دهد.

هم چنین برای هماهنگی عضلات، محافظت از عصب سیاتیک در هنگام آسیب دیدگی، حمایت موثر از رشد عصبی جنین، و کمک به شکل‌گیری لوله‌ی عصبی که در نهایت به سیستم عصبی مرکزی جنین تبدیل میشود نیز، مورد بهره گیری قرار می گیرد.

خوراکی های سرشار از ویتامین ب۹ شامل مارچوبه، لوبیا، نخودفرنگی، باقالا، ذرت، قارچ، جگر، بروکلی، آب‌پرتقال، آووکادو، و شلغم سبز هست. در حقیقت، مصرف بیش‌تر خوراکی‌های سرشار از ویتامین ب۹ نیز یکی از برترین درمان‌های نوروپاتی هست که نباید از آن غافل شد!

۶. ویتامین سی

ویتامین سی میتواند به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از عصب سیاتیک شما کمک کند. ویتامین سی می تواند به کاهش درد عصب سیاتیک، ترمیم آسیب عصبی، تسریع فرآیند درمان، بهبود عملکرد سیستم عصبی، و کاهش التهاب عصب‌ها کمک کند.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی شامل پرتقال، گریپ‌فروت، آناناس، گوجه‌فرنگی، اسفناج، خردل، توت‌فرنگی، گیلاس، طالبی و کلم‌برگ هست. مصرف بیش‌تر خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی یکی از برترین درمان‌های خانگی برای کسانی هست که با درد عصبی یا درد نوروپاتیک زندگی می کنند.

۷. پروتئین بدون چربی

در واقع، پروتئین به ترمیم بافت کمک میکند و به بدن اجازه می‌دهد بافت ماهیچه‌ای بدون چربی بسازد.

تعداد زیادی از کارشناسان سلامت و نوروپاتی توصیه میکنند افراد، بیش‌تر خوراکی‌های پروتئینی کم‌چرب بخورند، مثل محصولات لبنی کم‌چرب و ماکیان که عناصر مهمی از یک برنامه‌ی خوراکی هرروز سالم را تشکیل می دهند

و برای کسانی که از نوروپاتی محیطی و دیگر انواع نوروپاتی رنج می برند، ضروری میباشند.

خوراکی‌هایی که چربی‌های ترانس و اشباع شده‌ی بالایی دارند، مثل خوراکی‌های به شدت فرآوری شده، پنیر، کره، شیر کامل، و گوشت پرچرب یا سرخ شده، میتوانند خطر ابتلا به دیابت، مریضی‌های قلبی و مشکلات دیگر را افزایش دهند، از این رو باید از آن‌ها دوری کرد.

بنابراین باید مقدار زیادی خوراکی پروتئینی کم‌چرب مثل ماهی، حبوبات، توفو، ماست، شیر کم‌چرب، و ماکیان بدون پوست را به رژیم خوراکی هرروز‌تان اضافه کنید.

اگر اضافه بر نوروپاتی، از دیابت نیز رنج میبرید، باید خوراکی‌های پروتئینی بدون چربی بخورید، زیرا اثبات شده هست که برای این مشکل خوب میباشند.هم چنین تاثیر خفیفی نیز بر سطح قند خون میگذارند.

وقتی خوراکی‌های پرچرب مصرف می کنید، باید اندازه‌ی وعده‌تان را محدود ساخته و سعی کنید چنین وعده‌هایی را گاه به گاه مصرف کنید.

۸. میوه‌ها و سبزیجات

این یکی هم از برترین درمان‌های خانگی نوروپاتی هست که می خواهم به آن دقت داشته باشید.

میوه‌ها و سبزیجات منبع باارزشی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر رژیمی، مواد معدنی، و ویتامین‌ها را در اختبار ما می گذراند ـ مواد مغذی ضروری که به داشتن یک سیستم ایمنی سالم و تقویت آن کمک می کنند، و از بروز مریضی‌ها و عفونت‌ها پیش گیری میکنند.

کارشناسان توصیه میکنند افراد مبتلا به نوروپاتی یک رژیم خوراکی سرشار از سبزیجات و میوه‌های مغذی را دنبال کنند.

میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند اثر کاهنده‌ای بر سطح قند خون نیز داشته باشند، که بخصوص برای کسانی خوب هست که در معرض خطر دیابت قرار دارند. باید انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ را به رژیم خوراکی هرروز‌تان اضافه کنیدو به صورت هرروز و منظم مصرف کنید.

سبزیجات و میوه‌ها بیش از هر خوراکی دیگری سیستم ایمنی را تقویت میکنند زیرا بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند.از منابع مهم ان‌ها می توان فلفل دلمه‌ای، کلم بروکسل، پرتقال، پیاز، بروکلی، کلم کالی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کیوی، انگور قرمز، گریپ‌فروت، توت‌ها، و گیلاس اشاره کرد.

اگر کرختی انتهای اندام‌هایتان شدید هست، باید برای رهایی از استرس و درد هنگام آماده سازی مواد خوراکی، میوه‌ها و سبزیجات خرد شده و آماده‌ی مصرفی را دم دست بگذارید.هم‌چنین می توانید از آب‌میوه‌های تهیه‌شده از میوه‌ها و سبزیجات نیز بهره گیری کنید زیرا آب‌میوه‌ها به تسکین التهاب و درد عصبی یا درد نوروپاتیک کمک می کنند.

۹. خوراکی های سرشار از ویتامین‌های ب

ویتامین‌های گروه ب محلول در آب میباشند و به تجزیه‌ی غذا حین گوارش کمک می کنند. طبق گفته‌ی کارشناسان سلامت، ویتامین‌های گروه ب برای عملکرد عصبی درست، ضروری میباشند و ممکن هست به افرادی کمک کند که با نوروپاتی بی رابطه با یک مریضی خاص، مثل دیابت زندگی میکنند. میتوانید

منابع غنی و ارزشمندی از ویتامین ب را در غلات سبوس‌دار و خوراکی‌های سرشار از پروتئین مثل گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، مخمر آبجو، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات، سیب‌زمینی و بادام زمینی بیابید.

اگر از نوروپاتی محیطی رنج می برید، باید انواع خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌های گروه ب را به طور منظم مصرف کنید تا برترین نتایج را کسب کنید.

هم چنین برای تسریع فرآیند درمان نوروپاتی باید انجام حرکات یوگا و روش‌های خواب آرام را نیز یاد بگیرید زیرا استراحت و انجام یوگا هم از برترین درمان‌های تسکین هر دردی مخصوصا درد عصبی یا درد نوروپاتیک میباشند.

۱۰. ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲، که به آن کوبالامین نیز می گویند، یک ویتامین محلول در آب ضروری هست. ویتامین ب۱۲ برای تشکیل گلبول‌های قرمز بسیار ضروری هست. ویتامین ب۱۲ را می توان به راحتی از منابع خوراکی حیوانی مثل گوشت قرمز و ماهی به دست آورد.

این ماده خوراکی برای عملکرد عصبی و سلامت مغز نیز ضروری هست. طبق گفته‌ی کارشناسان سلامت،حتی یک فقر ویتامین ب۱۲ متوسط هم میتواند باعث نوروپاتی محیطی شود البته فقر آن بسیار غیرمعمول هست و غالبا در سالمندان و افراد گیاهخوار دیده میشود.

۱۱. فلفل تند

  • ۹۸/۰۷/۰۸
  • ستاره نجفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی